I forrige blogindlæg gennemgik vi de nok mest brugte formgivningsteknikker, nemlig pølse-, dreje-, og pladeteknik. I dette indlæg vil vi gennemgå endnu flere teknikker til at formgive leret – et par velkendte og en enkelt knap så kendt, men yderst æstetisk uanset niveau.
Klemmeteknik
Klemmeteknikken er en virkelig god begynderteknik, som henvender sig til både børn og voksne.
Udgangspunktet er en blød klump ler hvori du med tommelfingeren laver en fordybning og åbner let op og markerer en bund med hele det yderste tommelfingerled (og tjekker indefra og ude fra en tykkelse på ½-1 cm) Herefter klemmer og trækker du leret op hele vejen rundt ved hjælp af tommelfingeren indvendig og pegefingeren udvendig. Lidt som du måske kender det fra drejeteknik, men hvor klemmeteknik er mere velegnet til begyndere, da du her har mere kontrol over leret og selv bestemmer tempoet. Leret klemmes tyndere og koppen eller skålen tager form.
Det kan sagtens gå forholdsvis hurtigt – f.eks. havde vi et firma arrangement i værkstedet i forrige uge, hvor der blev lavet klemmekopper og her var tidsrammen 1 time. Omvendt kan formgivningsprocessen også være helt nede i gear og langsommelig afhængigt af temperament og hvor meget finpudsning man er til.
Som ved alle andre teknikker, kan du efterfølgende påsætte hank på koppen, måske en lille fod og der kan anvendes flere dekorationsprægningsværkstøjer, som bogstaver eller påsættes små modellerede figurer. Fordi der klemmes og modelleres, bør du vælge en chamotteholdig stentøjsler, da chamotten bidrager med styrke til emnet, så selvom det kan være uens i godset, mindskes risikoen for revner eller brud i brændingen.
Kurinuki
Kurinuki er en japansk teknik og oversat til dansk betyder kurinuki at udhule eller skære væk. Teknikken henvender sig til alle uanset niveau.
Du starter med en blok, eller klump ler, let æggeformet og leret skal være lige knap læderhårdt. Denne klump udhules ved hjælp af en slynge, så væggene bevarer 1½cm tykkelse, og snart vil en vase eller kop tage form. Kanten foroven glattes og udvendigt skæres der nu stykker af leret på kryds og tværs. Der kan anvendes slynger – brede eller smalle, eller skæretråd, en kniv eller noget helt fjerde – og her kan du virkelig sætte sit personlige præg på kurinukiens overflade.
I KERAM!KKENS projekt Ler Former Mennesker, for sårbare unge, har holdene benyttet denne teknik og det er virkelig fantastisk at opleve, hvor vidt forskellige deres kurinuki’er bliver selvom udgangspunktet og teknikken er fuldstændig den samme.
Det er svært tilfredsstillende at udhule og skære og man kan virkelig glemme alt om tid og sted. Slutteligt kan du igen sætte en fod eller hank på og man kan sagtens bygge videre på teknikken. Mulighederne er mange og vi har efterhånden set rigtig mange variationer af kurinuki i værkstedet lige fra lysestager, lågkrukker og kander til juletræer og påskeæg.
Modellering
En teknik med mulighed for rigtig mange forskellige udtryk - man kan modellere mennesker, figurer, ansigter, skulpturer osv. Og som de foregående teknikker er modellering også for begyndere. Udgangspunktet kan være en klump chamotteholdig stentøjsler, som du former og modellerer ved brug af fingre og redskaber – og som så udhules for at undgå at emnet sprænger under brændingen, fordi det er for tykt. Modellering kan også tage afsæt i mange andre teknikker, f.eks. pølseteknik – og kan sagtens kombineres undervejs på kryds og på tværs. Du kan arbejde småt, men har også rig mulighed for at ende med et meget stort modelleret arbejde, som eksemplaret på bloggens forside.
Modellering er en bred teknik som favner både begyndere og øvede og vi ser rigtig mange forskellige variationer og udtryk indenfor denne teknik i værkstedet. Selve udformningen er meget individuel og en temperaments sag. Nogen arbejder med store armbevægelser og grove træk, andre modellerer og finpudser helt ned på millimeter plan - og det er alt sammen med til at gøre udtrykket meget personligt. Nogle har en helt soleklar ide om, hvor modelleringen skal ende og andre overgiver sig til leret og lader det bestemme retningen.
Har du en foretrukken teknik? Eller er du blevet inspireret til at prøve en ny? Spørg din underviser næste gang du er afsted – og bliv endnu klogere på lerets mange muligheder!
コメント